Hoe lang werkt koffie?

54% van de Nederlanders verschijnt liever te laat bij een vergadering in plaats van dat ze zonder goede koffie op de vergadering verschijnen. Oftewel; veel Nederlanders hechten onwijs veel waarde aan een lekker kopje koffie. Deze opvallende statistiek is overigens te horen in een reclame van Douwe Egberts. Deze koffiegigant probeert op een ludieke manier reclame te maken voor de zakelijke markt.

Uit een ander onderzoek blijkt dat in Nederland verreweg de meeste koffie gedronken wordt. Uit dit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat een gemiddelde Nederlander op één dag 2,7 kopjes koffie per dag drinkt. Let wel op; dit betreft een gemiddelde. Mensen die helemaal geen koffie drinken, zijn ook meegenomen in deze berekening. Dit moet indirect betekenen dat er ook veel Nederlanders zijn die (veel) meer dan 2,7 kopjes koffie per dag drinken. Maar, waarom zijn wij zo dol op koffie?

De reden om koffie te drinken, kan uiteenlopend zijn. Sommige mensen zweren ’s ochtends bij een kopje koffie om even goed wakker te worden. De cafeïne in de koffie geeft de gewenste boost en zorgt voor een vliegende start van de dag. Andere mensen drinken de koffie juist om geconcentreerd te blijven, terwijl sommige ook een ware koffieverslaving hebben. Uiteraard zijn er ook veel mensen die koffie vanwege de heerlijke smaak drinken. Wat is jouw reden om veel koffie te drinken?

Hierboven hebben we reeds een interessant onderwerp aangesneden; de cafeïne. Recent schrijven wij een artikel over hoeveel cafeïne één kopje koffie, één kopje espresso en één kopje van de verschillende koffiespecialiteiten bevat. Hieruit bleek dat een gemiddeld kopje koffie ongeveer 85 milligram cafeïne bevat. Als je meerdere kopjes koffie per dag drinkt, is de totale inname van cafeïne dus behoorlijk hoog te noemen.

Heb jij enig idee hoe lang koffie nog werkt? Of beter gezegd: hoe lang de cafeïne actief in jouw lichaam blijft? Wij zijn voor jou op onderzoek uitgegaan; de interessante antwoorden op deze vraag vind je in dit blogartikel.

Koffie hoe lang werkt de cafeïne

De gevolgen van cafeïne

Zoals je wellicht weet, bestaat koffie uit een combinatie van koffiebonen/gemalen koffie met water. Deze koffie bevat onder andere cafeïne en acrylamide; met name de cafeïne is al decennialang een veelbesproken onderwerp. Het is namelijk een feit dat de een te hoge inname van cafeïne tot gezondheidsklachten kan leiden.

Op de website van het voedingscentrum valt te lezen dat een gemiddelde volwassene 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig heeft. Dit vocht kan je verkrijgen door water te drinken, door frisdrank te drinken of door koffie te drinken. Ja, koffie is ook in staat om jouw lichaam van de benodigde vocht te voorzien.

In hetzelfde stukje op de website van het voedingscentrum staat dat 2 tot 4 kopjes koffie voor de volgende voordelen zorgen:

  • 2 tot 4 kopjes koffie per dag verkleint het risico op hartziekten met 10%
  • 2 tot 4 kopjes koffie per dag verkleint het risico op een beroerte met 10%

Naast bovenstaande voordelen brengt cafeïne ook een verbetering van de concentratie met zich mee. Je verkrijgt bovendien meer motivatie, cafeïne verdrijft het slaperige gevoel, je hebt een beter geheugen en je bent alerter. Dit zijn dan ook redenen waarom sommige Nederlanders maar al te graag ’s ochtends één of meerdere kopjes koffie drinken. Maar, hoe lang blijft de cafeïne aanwezig in je lichaam? Hoe lang zorgt de cafeïne voor een verbeterde concentratie en meer motivatie?

Hoe lang blijft cafeïne in het menselijk lichaam aanwezig?

Hoe lang werkt koffie

Als jij een kopje koffie drinkt, merk je dan direct dat de cafeïne begint te werken? Merk je direct dat je je beter kunt concentreren en dat je je minder slaperig voelt? Bij sommige mensen slaat de cafeïne min of meer als een bom in. Zij profiteren direct van de voordelen, terwijl andere mensen pas na 20 tot 30 minuten de invloed van cafeïne merken.

Uit onderzoek is gebleken dat het piekniveau van cafeïne zich binnen 30 tot 60 minuten ná consumptie bevindt. Na het drinken van een kopje koffie profiteer je dus een halfuur tot een uur later maximaal van de gevolgen.

Voordat de cafeïne volledig uit het lichaam verdwenen is, ben je al snel 6 uur verder. Dat is dan ook dé reden waarom sommige mensen adviseren om na 16:00 uur geen koffie meer te drinken. Als je rond 16.00 uur ’s middags met koffie drinken stopt, is alle cafeïne rond 22.00 uur ’s avonds uit jouw lichaam verdwenen. Hierdoor heeft de cafeïne geen invloed meer op jouw slaappatroon.

We kunnen dus stellen dat cafeïne tot zo’n 6 uur na consumptie nog in het lichaam aanwezig is. Dat heeft onder andere met de halfwaardetijd van cafeïne te maken. De halfwaardetijd geeft de tijd aan die nodig is om de hoeveelheid van een bepaalde stof te halveren. Bij cafeïne is gebleken dat dit zeker 5 uur duurt. Na 5 uur is dus pas de helft van de ingenomen cafeïne uit het menselijk lichaam verdwenen.

Mogelijke gezondheidsrisico’s door cafeïne

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat cafeïne enkele mogelijke gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Als je dagelijks té veel cafeïne binnen krijgt, kan je last krijgen van de volgende gevolgen:

  • Je krijgt bovengemiddeld last van een gevoel van angst en stress
  • Je ervaart slaapproblemen
  • Je krijgt last van spijsverteringsproblemen
  • Je krijgt last van een verhoogde bloeddruk
  • Je krijgt last van een te hoge hartslag
  • Je krijgt last van een vermoeid en lusteloos gevoel
  • Je voelt continue aandrang om te moeten plassen
  • Je loopt een verhoogd risico op afbraak van spieren en spierweefsel

In verband met bovengenoemde mogelijke gevolgen heeft het voedingscentrum een advies opgesteld. Uit dit advies blijkt dat je per dag maximaal 4 kopjes koffie mag drinken. Drink je meer dan 4 kopjes koffie op een dag? Dan krijg je te veel cafeïne binnen en kan je mogelijk last van bovengenoemde gevolgen krijgen.

Mogelijke gezondheidsvoordelen van cafeïne

Mogelijke gezondheidsvoordelen van cafeïne

Eerder in dit artikel heb je reeds kunnen lezen dat cafeïne ook enkele voordelen met zich mee brengt. Zo verkleint cafeïne de kans op een beroerte en op hartziekten met 10%. Dat zijn echter niet de enige mogelijke (gezondheids)voordelen van cafeïne:

  • Cafeïne kan fysieke prestaties verbeteren
  • Cafeïne kan je slimmer maken
  • Cafeïne kan je beschermen tegen dementie en de ziekte van Alzheimer
  • Cafeïne kan het risico op diabetes II verlagen
  • Cafeïne kan helpen bij vetverbranding
  • Cafeïne kan het risico op de ziekte van Parkinson verkleinen
  • Cafeïne kan de lever beschermen
  • Cafeïne kan je een gelukkig gevoel geven

Het drinken van koffie brengt dus niet louter nadelen met zich mee. Nee, door maximaal 4 kopjes koffie per dag te genieten, kan je mogelijk profiteren van de bovengenoemde gezondheidsvoordelen. Daarnaast ben je dus ook alerter, ervaar je een minder vermoeid gevoel en ben je mogelijk geconcentreerder.

Concluderend

Al met al kunnen we concluderen dat cafeïne zo’n 6 uur in het lichaam aanwezig blijft. Gedurende deze 6 uur kan cafeïne een behoorlijke invloed op het lichaam hebben. Sommige van deze invloeden merk je pas als je juist een tijdje geen koffie drinkt. Op dat moment kan je last van hoofdpijn, van angstgevoelens, van een depressief gevoel en van een slaperig gevoel krijgen.

Ons advies is dan ook om dagelijks maximaal 4 kopjes koffie te drinken. Hiermee voorkom je een bovengemiddelde inname van cafeïne en kan je profiteren van de hierboven genoemde (gezondheids)voordelen! Drink met mate en geniet met volle teugen van je heerlijke kopje koffie.

Wil je meer weten over koffie? Vraag je je wel eens af in hoeverre jouw koffieniveau gezond is? In onderstaande video legt het Voedingscentrum uit in welke gevallen koffie gezond is:

Plaats een reactie