Hoeveel cafeïne in koffie?

‘Hoeveel cafeïne zit er in een cappuccino?’ en ‘hoeveel cafeïne zit er in een espresso?’. Het zijn slechts twee vragen van de vele vragen die dagelijks aan Google omtrent cafeïne gesteld worden. Ja, veel Nederlanders zijn ontzettend gek op koffie. Tegelijkertijd zijn ze zich ook bewust van de aanwezigheid van cafeïne in dit heerlijke, warme drankje. Op Kafea.nl informeren we jou zo uitgebreid mogelijk over alles wat met koffie te maken heeft. Dat varieert van de nieuwste koffiemachines tot aan tips omtrent de watertemperatuur bij het zetten van een kopje koffie.

We zijn dan ook van mening dat een artikel over cafeïne in koffie niet mag ontbreken. In dit artikel zoomen we nader in op dit interessante onderwerp. We kijken onder andere naar de hoeveel cafeïne per koffiesoort. Een cappuccino heeft tenslotte een andere samenstelling dan een espresso. Zit er, dankzij die andere samenstelling, dan ook verschil in de hoeveel cafeïne? Je leest het antwoord op onder meer die vraag in dit artikel.

Voordat we naar dat onderwerp gaan kijken, willen we eerst puur naar cafeïne kijken. Want: wat is cafeïne nou exact? En waarom zit cafeïne in koffie? Een andere vraag is overigens of cafeïne schadelijk is. In onderstaande video van het Voedingscentrum wordt daar meer over duidelijk:

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een middel dat je in meerdere producten tegen komt. Niet alleen in koffie zit cafeïne, maar ook in bijvoorbeeld Cola en in chocolade. We kunnen cafeïne beschrijven als een legaal stimulerend middel. Cafeïne zorgt namelijk voor een energieboost bij mensen. Om die reden drinken veel mensen op de vroege ochtend dan ook een kopje koffie. De cafeïne in de koffie zorgt voor een wakker gevoel en daarmee een frisse start van de dag.

Als we naar pure cafeïne kijken, zien we dat dit wit poeder is. Het witte poeder heeft een bittere smaak en komt dus in meerdere producten voor. Ook in thee kan cafeïne zitten. Wist je dat?

Waarom zit cafeïne in de koffie?

Wat is nou de reden dat cafeïne in koffie zit? Daarvoor moeten we kijken naar de verbouwing van de koffieplanten. Zoals je wellicht weet, groeit een koffieboon aan een koffieplant. Deze koffieplanten groeien op grote plantages in verschillende delen van de wereld. Omdat het eigenlijk ‘gewoon’ een plant is, krijgt een koffieplant te maken met gevaren van buitenaf. Eén van de gevaren van buitenaf is afkomstig van de verschillende insecten. Cafeïne zit in de koffieplanten om de plant te beschermen tegen insectenvraat. Als een insect aan een koffieplant zit te knagen, zorgt de cafeïne ervoor dat de insecten min of meer verlamd worden. Hierdoor blijven de koffieplanten in goede conditie.

Bovendien zorgt de cafeïne voor het aantrekken van bijen. Deze bijen komen op de koffieplant af, waardoor de bestuiving bevorderd kan worden.

Doordat cafeïne van nature in de koffieplanten aanwezig is, komt dit stofje ook in de koffiebonen terecht. Op die manier komt de cafeïne weer terecht in het kopje koffie dat jij zet met je koffiemachine.

Daarbij willen we wel nog graag een duidelijk verschil tussen Arabica en Robusta koffiebonen aanstippen. Deze twee verschillende soorten koffiebonen groeien in verschillende delen van de wereld. In de werelddelen waar de Robusta koffieplanten groeien, bestaan meer gevaren van buitenaf. Dat is dan ook dé reden waarom Robusta koffiebonen méér cafeïne bevatten dan Arabica koffiebonen. De Robusta koffieplanten moeten zich namelijk wapenen tegen de gevaren van buitenaf en maken daardoor meer cafeïne aan.

Hoeveel cafeïne in een normale koffie?

Koffie cafeïne

Ben jij een liefhebber van normale, zwarte koffie? Dan ben je ongetwijfeld wel eens benieuwd hoeveel cafeïne je nou binnenkrijgt. Het is daarbij van belang om onderscheid te maken tussen de verschillende manieren waarop je een kopje koffie kunt zetten.

We onderscheiden hierbij de volgende varianten, waarbij je direct de hoeveelheid cafeïne kunt zien:

  • Filterkoffie, kopje van 125 ml: 85 mg cafeïne
  • Oplos koffie, kopje van 125 ml: 60 mg cafeïne

Deze statistieken laten duidelijk zien dat je, op het gebied van cafeïne, beter oplos koffie kunt drinken. Per 125 ml zit er namelijk 25 mg cafeïne meer in filterkoffie dan in oplos koffie.

Hoeveel cafeïne in een espresso?

Ben je meer liefhebber van een sterk kopje koffie? Dan drink je ongetwijfeld de nodige espresso’s per dag. Heb je enig idee hoeveel mg cafeïne in één espresso zit? Per 50 ml zit er 65 mg aan cafeïne in een espresso. Het mag duidelijk zijn dat een espresso naar verhouding dus veel meer koffie bevat dan een normale koffie.

Hoeveel cafeïne in een cappuccino?

Cappuccino cafeïne

Een populaire koffiespecialiteit is een cappuccino. Bevat een cappuccino ook veel cafeïne? Een cappuccino bevat ook zo’n 65 mg cafeïne. Een kopje cappuccino heeft echter meer inhoud dan een espresso. Hierdoor is naar verhouding de hoeveelheid cafeïne minder aanwezig bij een cappuccino dan bij een espresso.

Bovenstaande statistiek geldt ook voor een Caffe latte; ook een Caffe latte bevat ongeveer 65 mg cafeïne.

Daarbij is het belangrijk om het volgende te beseffen: een cappuccino, een latte macchiato en een Caffe latte zijn simpelweg varianten van een normale espresso. Bij deze koffiespecialiteiten voeg je echter bepaalde hoeveelheden melk toe, waardoor je één van de koffiespecialiteiten verkrijgt. Deze melk heeft echter geen invloed op de hoeveelheid cafeïne. De hoeveelheid cafeïne in een Caffe latte, een espresso, een latte macchiato, een cappuccino en overige koffiespecialiteiten is dus gelijk.

Hoeveel zit cafeïne in cafeïnevrije koffie?

Als je een rondje in de supermarkt loopt, kom je ongetwijfeld ook cafeïnevrije koffie tegen. Deze variant van koffie is door de jaren heen steeds populairder geworden. Dat heeft onder andere te maken met de bijwerkingen van cafeïne; daarover kan je later meer lezen in dit artikel.

Veel mensen denken dat cafeïnevrije koffie helemaal geen cafeïne bevat. Dat is echter niet waar. Ook cafeïnevrije koffie bevat cafeïne: zo’n 3 mg. Feit is echter dat deze hoeveelheid te weinig is om invloed te hebben op het lichaam. Eigenlijk is de hoeveelheid cafeïne verwaarloosbaar; daar komt de benaming cafeïnevrije koffie dan ook vandaan.

Overzicht cafeïne in koffie

In onderstaande tabel kan je bovenstaand verhaal in één oogopslag aflezen:

KoffiesoortHoeveelheid cafeïne
Filterkoffie85 mg
Oplos koffie60 mg
Espresso65 mg
Koffiespecialiteiten65 mg
Cafeïnevrije koffie3 mg

De bijwerkingen van cafeïne

Over de bijwerkingen van cafeïne wordt steeds meer bekend. Veel mensen vragen zich ondertussen af of koffie drinken wel gezond is. Het drinken van koffie is absoluut gezond, maar het moet wel in mate gebeuren. Voor je lichaam is het namelijk niet bevorderlijk als je teveel cafeïne inneemt.

De bijwerkingen van cafeïne zijn onder te verdelen in positieve- en in negatieve bijwerkingen. De positieve bijwerkingen zijn onder andere een verbeterde stemming, verbeterde concentratie, wegnemen van vermoeidheid en een alert gevoel.

De negatieve bijwerkingen zijn onder ander een lusteloos gevoel, moeite met slapen, hoofdpijn en een duizelig gevoel. Bij zowel de positieve als bij de negatieve bijwerkingen is dit echter per persoon verschillend. Het is maar net afhankelijk hoe een persoon op de inname van cafeïne reageert.

Cafeïne koffie

Risicogroepen

Als je zwanger bent, moet je absoluut oppassen met de inname van cafeïne. De cafeïne kan in sommige gevallen mogelijke schade aanbrengen aan het ongeboren kind. Voor zwangere vrouwen is het dan ook aan te raden om op te passen met de inname van cafeïne.

Ook voor kinderen is de inname van veel cafeïne niet aan te raden. De cafeïne kan van invloed zijn op de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Bij beide risicogroepen geldt echter weer het volgende: het is per persoon verschillend wat té veel cafeïne is. Onder aan de streep kunnen we alleen maar zwangere vrouwen & kinderen adviseren om hier voorzichtig mee om te gaan.

Advies van het voedingscentrum

Het Nederlandse voedingscentrum heeft op hun website een uitgebreid advies geschreven met betrekking tot de inname van cafeïne. De belangrijkste punten hierbij zijn:

  • Een volwassen kan ongeveer 400 mg cafeïne per dag nuttigen zonder last te krijgen van negatieve bijwerkingen.
  • Jongeren tussen de 13 en 18 jaar kunnen het beste maar één cafeïnerijk drankje per dag nuttigen (koffie, thee, cola & energiedrankjes).
  • Kinderen jonger dan 13 jaar kunnen beter geen cafeïnerijke drankjes nuttigen.
  • Zwangere vrouwen krijgen ook het advies om geen cafeïnerijke drankjes te nuttigen. Dit geldt ook voor vrouwen die nog borstvoeding geven.

 

Plaats een reactie