Koffie vs energiedrink

Relatief veel Nederlanders nemen ’s ochtends een heerlijk kopje koffie. Dit kopje koffie geeft hen de benodigde energie om de dag op een energieke manier te starten. Gaandeweg de dag drinken veel Nederlanders nog meerdere kopjes koffie; niet alleen om het verkrijgen van energie, maar ook vanwege de heerlijke smaak van koffie.

Voor het verkrijgen van energie bestaan er echter ook andere drankjes; de zogeheten energiedrankjes. In dit artikel bespreken we de overeenkomst tussen koffie en energiedrank én de verschillen tussen deze beide drankjes. Het mag duidelijk zijn dat er enige overeenkomsten zijn, maar dat er met name grote verschillen zijn. Uiteraard kijken we in dit artikel ook naar de gezondheidsaspecten van deze twee verschillende soorten drankjes.

Voordat we nader naar de verschillen en overeenkomsten kijken, willen we eerst in het kort bespreken wat energiedrank nou precies is.

Wat is energiedrank?

Wat is energiedrank

De benaming ‘energiedrank’ is eigenlijk een verzamelnaam van meerdere soorten drankjes. Onder andere Bullit, Red Bull en Monster vallen onder de noemer energiedrank; deze drankjes zijn namelijk speciaal ontwikkeld om mensen van energie te voorzien.

In de energiedrankjes zitten, over het algemeen, de volgende ingrediënten:

  • Cafeïne
  • Taurine
  • L-carnitine
  • Guarana-extract
  • Glucoronolacton
  • B-vitamines

In een blikje van Red Bull vind je dus grotendeels dezelfde ingrediënten als in een blikje van Albert Heijn Basic. Het smaakverschil wordt echter gecreëerd door allerlei suikers die aan het drankje toegevoegd worden. Deze suikers zorgen, in combinatie met de cafeïne, voor de energieboost.

De energiedrankjes zijn al geruime tijd bijzonder populair onder scholieren en studenten. Ook bij beroepschauffeurs is het een geliefd drankje, aangezien zij op de meest onmogelijke tijden aan het werk zijn. Een energieboost is dan mooi meegenomen.

In een gemiddeld blikje energiedrank is zo’n 1 milligram taurine te vinden. Deze stof wordt in het menselijk lichaam voor meerdere processen gebruikt. Het is echter de vraag of deze extra inname van taurine voor verbeterde prestaties zorgt. Verschillende onderzoekers hebben hun twijfels daarover uitgeroepen; zij hebben het vermoeden dat een dergelijke hoeveelheid taurine met name voor de lichamen van jongeren niet al te bevorderlijk is.

Dat geldt niet alleen voor taurine, maar ook voor de guarana-extracten. Deze extracten lijken behoorlijk veel op cafeïne, maar blijven nóg langer in het menselijk lichaam actief. Ook de bijwerkingen van de guarana-extracten zijn grotendeels gelijk aan de bijwerkingen van cafeïne. Met een blikje energiedrank krijg je dus zowel cafeïne als guarana-extracten binnen.

Tot slot willen we je ook nog wijzen op de aanwezigheid van B-vitamines. Deze vitamines zijn belangrijk voor het functioneren van je gehele lichaam, maar brengen tegelijkertijd risico’s met zich mee. Als je te veel B6 vitamines binnenkrijgt, kan dit bijvoorbeeld leiden tot spierkrampen. Het advies is dus om niet té veel B6 vitamines binnen te krijgen. Bekijk daarom altijd op de verpakking van een blikje energiedrank hoeveel B6 vitamines het blikje bevat; van fabrikant tot fabrikant kan dit nogal veel schelen.

De overeenkomsten tussen koffie en energiedrank

De overeenkomsten tussen koffie en energiedrank

Nu je weet wat energiedrankjes zijn, is het tijd om naar de overeenkomsten tussen dit drankje en koffie te gaan kijken. In bovenstaand lijstje met ingrediënten is ongetwijfeld het eerstgenoemde ingrediënt direct opgevallen. Ja, in energiedrankjes zit namelijk óók cafeïne, net zoals in koffie.

Sterker nog; onderzoek heeft uitgewezen dat de hoeveelheid cafeïne in beide drankjes ongeveer gelijk aan in elkaar is. Recent schrijven wij in ons artikel ‘Hoe lang werkt koffie?’  dat één kopje koffie zo’n 80 tot 85 milligram cafeïne bevat. Een blikje energiedrank bevat gemiddeld genomen ook zo’n 80 milligram cafeïne. Qua cafeïne inname zitten koffie en de energiedrankjes dus ongeveer op hetzelfde level.

Daarbij is het wel belangrijk om naar de inhoud van het soort drankje te kijken. Een kopje koffie heeft vaak dezelfde hoeveelheid; de hoeveelheid van 80 tot 85 milligram cafeïne is daardoor relatief constant. Bij de energiedrankjes verschillen de hoeveelheden nogal; een blikje Monster energiedrank is namelijk ook met een hoeveelheid van 500 milliliter verkrijgbaar. Als je een blikje van Monster van 500 milliliter opdrinkt, krijg je maar liefst 160 milligram cafeïne binnen. Dat verschilt nogal ten opzichte van koffie, maar daarover later meer in dit artikel.

Een andere overeenkomst is uiteraard dat beide drankjes een ware energieboost geven. Dit is logischerwijs te danken aan de aanwezige cafeïne.

De verschillen tussen koffie en energiedrank

Verschil koffie en energiedrank

De enige overeenkomst tussen koffie en energiedrank is te vinden in de aanwezigheid van cafeïne. Is het dan aannemelijk om te denken dat deze drankjes behoorlijk veel verschillen ten opzichte van elkaar? Ja, absoluut. Het eerste verschil hebben we hierboven reeds benoemd; de guarana-extracten. Deze extracten zijn alleen aanwezig in energiedrankjes en hebben grotendeels dezelfde effecten als cafeïne. Met een blikje energiedrank krijg je dus zowel cafeïne als guarana-extracten binnen, terwijl je bij koffie alleen cafeïne binnenkrijgt.

Ook is er een verschil waarneembaar op de invloed van deze cafeïne:

  • Bij koffie zorgt de cafeïne voor een langdurige energieboost. In een recent artikel schreven wij dat de koffie van één kopje koffie zo’n 6 uur lang in je lichaam aanwezig blijft.
  • Bij energiedrank zorgt de cafeïne juist voor een enkele boost van energie. Kenmerkend voor de energiedrank is dan ook dat je na het drinken last van een flinke energiedip krijgt.

We kunnen dus concluderen dat koffie ‘langzaam werkende’ cafeïne bevat, terwijl energiedrank juist ‘snel werkende’ cafeïne bevat.

Bovendien is het een feit dat de energiedrankjes meer slechte ingrediënten bevat dan koffie. Dat is onder meer terug te zien in de hoeveelheid suikers; in een kopje koffie zit 0 gram suiker, behalve als je dit zelf toevoegt. In 100 ml Red Bull energiedrank zit maar liefst 10 gram suiker. Deze suiker is ook verantwoordelijk voor de hierboven genoemde energieboost in combinatie met de energiedip. Door de aanwezigheid van deze suikers dragen de energiedrankjes ook bij aan overgewicht.

Tot slot is uiteraard ook op smaakgebied een duidelijk verschil merkbaar. De energiedrankjes hebben een nogal zoete smaak, terwijl de smaak van koffie uniek te noemen is. Bovendien ben je bij koffie in staat om de smaak zelf aan te passen, terwijl je bij de energiedrankjes afhankelijk bent van de samenstelling van het drankje.

Wat is gezonder; koffie of energiedrank?

Mogelijke gevolgen van koffie en energiedrankjes

Deze vraag kan logischerwijs niet in dit artikel ontbreken. Wat is gezonder om te drinken; koffie of energiedrank? Als je via het internet op zoek naar onderzoeken hierover gaat, komen er opvallende zaken aan het licht. Zo geven meerdere onderzoeken aan dat energiedrank gezonder is, aangezien sommige varianten minder cafeïne bevatten dan een gemiddeld kopje koffie. Die conclusie is in onze ogen echter veel te kort door de bocht.

Het is namelijk overduidelijk dat koffie vele malen gezonder is. Dit heeft met name met de aanwezigheid van ingrediënten te maken. In koffie zijn bijvoorbeeld geen suikers aanwezig, terwijl dat bij energiedrankjes een geheel ander verhaal is. Als we alle ingrediënten, effecten en bijwerkingen naast elkaar leggen, kunnen we maar één ding concluderen: koffie is vele malen gezonder.

Daarbij is het echter wel van belang om het advies van het Voedingscentrum in acht te nemen. Het Voedingscentrum heeft aangegeven dat maximaal 4 kopjes koffie per dag goed voor het menselijk lichaam is. Als je té veel koffie gaat drinken, kan dit voor verschillende gezondheidsproblemen zorgen. Dat is ook het geval bij het drinken van energiedrank. Het advies hierbij is om maximaal 2 blikjes van 250 ml energiedrank per dag te drinken.

Aan zwangere vrouwen en jonge(re) kinderen wordt geadviseerd om minder energiedrank en koffie te drinken. Bij deze risicogroepen is de invloed van cafeïne te groot; ben daarom altijd voorzichtig als je zwanger bent of als je energiedrank aan je kinderen geeft. Een 10 jarig kind mag maximaal 1 blikje energiedrank per dag drinken. Wegens de aanwezigheid van alle suikers is zelfs dat niet aan te raden.

Moraal van het verhaal; koffie is gezonder dan energiedrank. Pas echter met zowel koffie als met energiedrank op dat je niet té veel van deze dranken nuttigt. Een te hoge inname van cafeïne is immers schadelijk voor het menselijk lichaam. Wil je daar graag meer over weten? Lees daarvoor ons artikel ‘Hoeveel cafeïne in koffie?’.

Mogelijke gevolgen van koffie en energiedrankjes

Bovenstaande conclusie is op een andere manier nog nader toe te lichten. Het is daarvoor noodzakelijk om naar de gevolgen van koffie en energiedrankjes te kijken.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat koffie, bij een gezonde inname, bijdraagt aan enkele gezondheidsvoordelen. Zo kan de aanwezige cafeïne je slimmer maken, wordt het risico op Parkinson verkleind, wordt het risico op diabetes type II verkleind en wordt het risico op Alzheimer verkleind.

Dat zit bij energiedrankjes echter compleet anders. Onderzoeken laten namelijk het volgende zien: suikerhoudende dranken, zoals energiedrankjes, geven een hoger risico op diabetes type II, op obesitas, op hypertensie en op het metabool syndroom. Het drinken van energiedrankjes brengt, naast de gevolgen van de cafeïne, dus nog meer meerdere gezondheidsgevaren met zich mee. Over de gevolgen van energiedrankjes geeft onderstaand filmpje veel informatie:

Besluit

Het moge duidelijk zijn; koffie en energiedrankjes zijn op veel vlakken absoluut niet met elkaar te vergelijken. Heb jij gedurende de dag wel eens een energieboost nodig? Dan kunnen wij je van harte aanraden om een kopje koffie in te schenken. Ondanks de aanwezigheid van cafeïne is koffie vele malen gezonder dan energiedrankjes, zoals Red Bull. Laat deze energiedrankjes zo ver mogelijk links liggen, aangezien deze absoluut geen voordelen met zich mee brengen.

Plaats een reactie