Hoeveel calorieën bevat een kopje koffie?

Calorieën zijn een geliefd/gevreesd onderwerp voor iedereen die met zijn of haar gezondheid bezig is. Natuurlijk willen wij jou helpen om zo gezond mogelijk te genieten van een heerlijke kop koffie. Daarom gingen wij in de wereld van koffievarianten op zoek naar informatie over calorieën en andere effecten voor de gezondheid. Zoals altijd beginnen we bij het begin. Wat zijn calorieën en hoeveel mag je ervan hebben?

Wat zijn calorieën?

Om het eerste misverstand maar direct te benoemen; we zeggen vaak calorieën, maar bedoelen de hoeveelheid die met (kcal) is aangegeven. De ‘k' staat hierbij voor 1.000 eenheden. Waar wij in dit artikel over calorieën spreken, bedoelen we dus de Kcal. Van origine is 1 calorie de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water 1 graad warmer te maken.

Kopje koffie

Anders dan bij vetten bestaan er geen ‘goede' of ‘slechte' calorieën. Daarnaast verschilt de hoeveelheid calorieën die voor een man en vrouw als gemiddelde verantwoorde dag-inname wordt gezien. Bij een man gaat men uit van 2.500 calorieën per dag, terwijl een vrouw volgens de regels genoeg heeft aan 2.000 calorieën.

Een laatste factor om rekening mee te houden is de hoeveelheid van 1 kop koffie. Om de vergelijkingen zuiver te houden gaan we in dit artikel uit van een inhoud van 250 milligram per kopje.

Hoeveel calorieën zitten er in reguliere koffie?

Een standaard kopje koffie kun je zonder zorgen om de calorieën drinken. Met 2,5 Kcal zal je je niet dik drinken. Het maakt daarbij qua calorieën niet uit of je voorgemalen of vers gemalen koffie kiest. Voor jouw gewicht hoef je het genot van een versgemalen kopje koffie dus niet te missen.

Een kopje espresso is wat dat betreft met 20 Kcal iets meer van invloed. Overigens moeten we hier direct de kanttekening bij maken dat een kopje espresso natuurlijk geen 250 milligram inhoud zal hebben.

Wil je toch op de calorieën letten? Decaf draagt met 2,1 Kcal zelfs nog iets minder calorieën bij dan gewone koffie.

Wil je er suiker en melk bij?

Koffie met melk

Als je datzelfde kopje koffie op smaak brengt met een wolkje melk en een klontje (of 2) suiker blijkt ineens dat de calorieën zich van vreugde hebben verveelvoudigd. Lees verder en schrik niet.
Drink jij jouw koffie graag met melk? Dan voeg je per scheutje of cupje 12 tot 15 calorieën toe aan jouw kop koffie. De exacte hoeveelheid hangt af van het merk koffiemelk.

Natuurlijk kan een klontje suiker nog meer smaak toevoegen. Gebruik je suiker? Dan kun je per klontje 9,5 calorieën toevoegen. Met melk en suiker wordt jouw koffie dus ineens 25 Kcal per kopje. Zoals je kunt berekenen is een decaf dan ook ineens stof tot nadenken.

Hoeveel calorieën moet je berekenen voor koffiespecialiteiten?

Voor sommige mensen is een kopje koffie een gepasseerd station. Zij gaan graag voor een heerlijke Cappuccino of Latté Macchiato. Zo'n culinaire koffie is wel iets om over na te denken. Een cappuccino bevat liefst 77,1 Kcal per kopje.  Mocht je trek hebben in een lekkere Latte Macchiato dan kun je direct 111 Kcal afschrijven van jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Ook een ouderwetse Wiener Melange is met hoeveelheden van 72 tot 156 Kcal (afhankelijk van het merk dat je kiest) niet direct een afslank tip.

Wil je jezelf verwennen met extra suiker en melk?

Dan weet je inmiddels dat een suikerklontje tot een bonus van 9,5 calorieën leidt en een extra cupje melk nog zo'n 15 calorieën bijdraagt.

Mocht je niet aan de handgemalen koffie willen maar liever gebruik maken van Senseo, Nescafé of Dolce Gusto, dan gelden er weer andere hoeveelheden Kcal waar je rekening mee moet houden. Wij zetten ze op een rijtje.

Hoeveel calorieën zitten er in jouw Senseo?

Senseo

Als je Senseo gebruikt nodigen we je sowieso eens uit om een goede koffie te proberen. Tot die tijd moet je rekening houden met de volgende waarden:

  • Reguliere koffie of decaf: 0 Kcal;
  • Dark Roast (hun alternatief voor Espresso)*: 5 Kcal;
  • Cappuccino: 90 Kcal;
  • Café Latte (hun alternatief voor Latte Macchiato): 92 Kcal;
  • Koffiespecialiteiten (zoals Café Choco of Speculoos): tussen 80 en 120 Kcal, afhankelijk van de gekozen variant.

Hoeveel Calorieën bevat jouw Nescafé?

Natuurlijk kun je ook genieten van de koffie die George Clooney aan zijn huwelijk geholpen heeft. Ben jij benieuwd hoeveel kopjes hij kon hebben om nog in zijn trouwpak te passen? Dan zetten wij de Calorieën in de Nescafé onder elkaar:

  • Reguliere koffie (Nescafé Gold) of decaf: 2 Kcal;
  • Nescafé Espresso*: 4 Kcal;
  • Cappuccino: 116 Kcal;
  • Latte Macchiato: 84 Kcal;
  • Koffiespecialiteiten (zoals Latte Caramel of Latte Amaretto): ± 70 Kcal, afhankelijk van de gekozen variant.

Hoeveel calorieën bevat jouw Dolce Gusto?Dolce Gusto

Wil je kiezen voor een koffiebeleving met Dolce Gusto, dan kun je de volgende calorieën per kopje verwachten:

  • reguliere koffie (Dolce Gusto Lungo): 4 Kcal
  • Espresso (Dolce Gusto Cortado)*: 23 Kcal
  • Cappuccino: 87,5 Kcal (de light-variant bevat 52 Kcal)
  • Latte Macchiato: 101 Kcal
  • Koffiespecialiteiten (zoals Café au lait of Latte Macchiato Caramel): tussen 55 Kcal en 78 Kcal, afhankelijk van de gekozen variant.

Natuurlijk kan je ook deze koffie-varianten verrijken met een cupje melk en een klontje suiker. In die gevallen mag je per kopje 15 calorieën voor een cupje melk en nog eens 9,5 Kcal voor een klontje suiker toevoegen.

Op welke gezondheidsfactoren moet je nog meer letten als je koffie drinkt?

Kopje koffie - cafeïne

Naast de calorieën staat koffie natuurlijk bekend om cafeïne. Uit onderzoek blijkt dat volwassenen zo'n 4 koppen koffie per dag kunnen drinken zonder negatieve gevolgen van de cafeïne te merken. Voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de 18 is de maximum aanbevolen hoeveelheid 1 kopje per dag.

Een andere stof in koffie is cafestol. Deze kan tot een speciaal soort calorieën leiden; deze kunnen namelijk voor extra verstopping van de bloedvaten zorgen.

Overigens is koffie drinken over het algemeen gezond. Het voedingscentrum geeft aan dat 2 tot 4 koppen koffie per dag het risico op een beroerte met 10% verlaagt en 5 koppen koffie per dag (ondanks het mogelijke effect van cafeïne) leidt tot 30% lager risico op diabetes type 2, vergeleken met niet-koffiedrinkers.

Een reactie plaatsen