Koffie en hoge bloeddruk

De Hartstichting kwam recent met schokkende cijfers naar buiten: maar liefst 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijd van 30 tot 40 jaar heeft een hoge bloeddruk. In totaal zijn maar liefst 1,2 miljoen Nederlanders onwetend over de te hoge bloeddruk.

Schokkende cijfers, aangezien een hoge bloeddruk op termijn levensgevaarlijk kan zijn.

Hoge bloeddruk koffie

Een terechte vraag hierbij is wat de oorzaak van een hoge bloeddruk is. Is deze oorzaak wellicht te vinden in het feit dat zoveel Nederlanders veel koffie drinken? Of kun je juist een te hoge bloeddruk tegengaan met koffie? Wij zijn op onderzoek uitgegaan! Onze bevindingen delen wij graag met je in dit artikel.

Hoe ontstaat een hoge bloeddruk?

Het ontstaan van een hoge bloeddruk kan tal van oorzaken hebben. De belangrijkste oorzaken zetten we op een rijtje:

  • Veel zout eten
  • Veel drop eten
  • Veel alcohol nuttigen
  • Veel vet eten
  • Slikken van bepaalde medicijnen, zoals ibuprofen
  • Slikken van de pil
  • Roken
  • Overgewicht

Klopt het dat koffie niet in dit lijstje staat? Ja, dat klopt. Uit onderzoek is gebleken dat koffie van een niet al te grote invloed is op de bloeddruk.

Invloed van koffie op de bloeddruk

De Hartstichting heeft recent onderzoek gegaan naar een eventuele correlatie tussen koffie drinken en een hoge bloeddruk. Uit dit onderzoek bleek dat er geen duidelijke correlatie is.

Uit dit onderzoek bleken wel enkele andere opvallende zaken:

Effect van koffie op de bloeddruk
  • Cafeïne verhoogt de bloeddruk een beetje. Als je teveel cafeïne binnenkrijgt, kan dit van invloed zijn op de bloeddruk. Maar, dit effect is slechts tijdelijk. Langdurig een te hoge bloeddruk kan dus niet door cafeïne komen.
  • Cafeïne verhoogt de hartslag. Doordat deze opwekkende stop de hartslag verhoogt, kun je last krijgen van een onrustig gevoel of slapeloosheid. Ook is het mogelijk dat cafeïne de veroorzaker van hartkloppingen is. Hierbij geldt echter ook weer dat de gevolgen slechts tijdelijk zijn.
  • Het effect van de cafeïne is altijd tijdelijk. Op de lange termijn hoef je niet bang voor een hoge bloeddruk zijn, indien je een fanatieke koffiedrinker bent. De gevolgen van cafeïne – en daarmee van koffie – zijn alleen op de korte termijn merkbaar.

Hier kunnen we nog één belangrijk punt aan toevoegen: de manier waarop je hart/bloeddruk op de cafeïne reageert, verschilt van persoon tot persoon. De Hartstichting geeft hierbij ook aan dat het effect afhankelijk is van de hoeveelheid gedronken koffie.

Koffie is zelfs gezond

Dat koffie geen (grote) invloed op de bloeddruk heeft, mag duidelijk zijn. Uit een groot Noors onderzoek is zelfs gebleken dat koffie de nodige gezondheidsvoordelen met zich mee brengt.

Bij dit onderzoek hebben Noorse onderzoekers 20 jaar diverse soorten koffiedrinkers gevolgd. Uiteindelijk bleek dat de groep die filterkoffie dronk het laagste sterftecijfer had. Het sterftecijfer lag bij mensen die géén koffie drinken hoger. Een opvallende constatering, niet waar?

Wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen van koffie? Wij schreven hier al enkele blogartikelen over:

Kun je je bloeddruk verlagen door koffie te drinken?

Nee, als je koffie drinkt, verlaagt dit niet de bloeddruk. Eigenlijk kunnen we stellen dat koffie weinig tot geen invloed heeft op de menselijke bloeddruk.

Belangrijk hierbij is wel dat je koffie met mate drinkt. Zo adviseert het Voedingscentrum om het maximaal bij 4 kopjes koffie op één dag te houden. Drink je meer koffie? Dan krijgt je lichaam eigenlijk teveel cafeïne binnen. Dit kan wel van invloed zijn op je gezondheid. Zéker als je voor een langere periode veel te veel koffie drinkt, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn.

Wat is de invloed van cafeïnevrije koffie op de bloeddruk?

Heb je het idee dat je lichaam enigszins van slag raakt door de cafeïne? Dan is één van de opties om geen koffie meer te drinken. Niet de beste keuze uiteraard, aangezien de smaak van koffie heerlijk is.

Je kunt er gelukkig ook voor kiezen om decafé koffie te drinken. Deze koffie wordt ook wel eens omschreven als ‘cafeïnevrije’ koffie, maar die term klopt eigenlijk niet. Daar komen we hieronder nog even op terug.

Cafe au lait

Wat we graag aan willen stippen, is dat decafé koffie nog beter voor de bloeddruk is. Doordat de hoeveelheid cafeïne dusdanig klein is, is de cafeïne van nóg minder invloed op je lichaam.

Maar, hoe zit het nou precies met de cafeïne in cafeïnevrije koffie? Het is niet waar dat er in dergelijke koffie helemaal géén cafeïne zit. Wat dan wel waar is? Dat er in dergelijke koffie een hele kleine hoeveelheid cafeïne zit. Deze hoeveelheid is dusdanig klein dat je lichaam het eigenlijk niet opmerkt.

Wil je meer weten over de invloed van decafé koffie? Wij schreven recent een artikel over de invloed van cafeïne op het menselijk lichaam. Daarin vertellen we ook meer over de effecten van cafeïne.

Bij hoeveel kopjes koffie per dag moet je het houden?

Het Voedingscentrum adviseert om het bij maximaal 4 kopjes koffie per dag te houden. De redenen hiervoor zijn logisch:

  • Bij het drinken van meer kopjes koffie krijgt je lichaam teveel cafeïne binnen. Deze te grote hoeveelheid cafeïne kan voor een onrustig gevoel zorgen, maar ook voor slapeloosheid of hoofdpijn.
  • Bij 4 kopjes koffie per dag heeft je lichaam voldoende mogelijkheden om de cafeïne af te breken. Hoe lang cafeïne in je lichaam blijft, vertellen wij je in dit artikel.
  • Bij 4 kopjes koffie per dag brengt koffie de nodige gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo verkleint koffie de kans op verschillende ziekten.

Last van een hoge bloeddruk? Dit kun je er tegen doen

Is uit onderzoek gebleken dat je last van een hoge bloeddruk hebt? Dan is het zaak om hier zo snel mogelijk iets aan te doen. De hoge bloeddruk zelf is geen ziekte, maar het brengt wel meerdere gevaren met zich mee. Zo vergroot een hoge bloeddruk de kans op hart- en vaatziekten. Aangezien deze ziekten dodelijk kunnen zijn, is het zaak om in actie te komen.

Om iets aan je bloeddruk te doen, hoef je in principe niet naar koffie te kijken. Zolang je het bij maximaal 4 kopjes koffie houdt, is de invloed van koffie minimaal. Je kunt echter wel onderstaande tips opvolgen.

Tip 1: stop direct met roken

Veel mensen die last van een hoge bloeddruk hebben, roken ondertussen. Het advies is om hier zo snel mogelijk mee te stoppen. Elke sigaret die je opsteekt, is namelijk van grote negatieve invloed op je hart en bloedvaten.

Tip 2: kom in beweging

De tweede tip is om voldoende in beweging te komen. Het advies is hierbij om elke dag minimaal een halfuurtje in beweging te komen. Hoe je in beweging komt, maakt in de basis niet uit. Het maakt niet uit of je een halfuurtje wandelt of dat je een halfuurtje voetbalt. Het gaat er vooral om dát je in beweging komt.

Overigens zijn er ook instanties die het volgende adviseren: kom wekelijks minimaal 2,5 uur in beweging. Omgerekend per dag is dit net iets meer dan 20 minuutjes. Mocht je af en toe een dag niet in beweging zijn gekomen, kun je dit uiteraard de volgende dag weer ‘rechttrekken’.

Tip 3: eet en drink gezond

Het advies is ook om gezond te eten en te drinken. Eén van de beste tips hierover heb je reeds hierboven kunnen vinden: houd het bij maximaal 4 kopjes koffie per dag.

Een andere tip is om te stoppen met het eten van drop. Drop is heerlijk, maar is van grote invloed op de bloeddruk. Zeker als je grote hoeveelheden drop eet, is dit van invloed op de bloeddruk. Met name de stof glycyrrizine is van grote invloed.

Bijkomende tip: probeer zo min mogelijk alcohol te nuttigen. Op z’n tijd is een glaasje alcohol gezellig, maar alcohol is ook van grote invloed op je gezondheid. Mocht je wel af en toe alcohol willen drinken, zou je het bij maximaal 1 glas per dag moeten houden.

Tip 4: val zo snel mogelijk af

Overgewicht is één van de belangrijkste oorzaken van een te hoge bloeddruk. Je doet er daarom verstandig aan om zo snel mogelijk af te vallen. Om dit te bewerkstelligen, kun je het beste bovenstaande drie tips opvolgen. Drink ondertussen ook nog maximaal 4 kopjes koffie per dag en je kunt al starten met afvallen.

Onthoud in ieder geval dat overgewicht van grote invloed op je gezondheid is. Elke dag dat je last van overgewicht hebt, is er eigenlijk één te veel.

Tip 5: ga stress tegen

Meer en meer mensen hebben last van stress. Deze stress ontstaat bij veel mensen automatisch in deze maatschappij; de verwachtingen zijn hoog, de werkdruk is hoog en iedereen moet maar ambitieus zijn. Zeker als je niet al te ambitieus bent, kan dit voor een interne strijd zorgen.

Stress is van grote invloed op je gezondheid. Niet alleen op je geestelijke gezondheid, maar ook op je mentale gezondheid. Om deze stress tegen te gaan, zou je echt je tijd moeten nemen voor het drinken van een kopje koffie. Ga lekker in de tuin zitten, neem een goed boek of magazine mee en drink het kopje koffie in alle rust. Leg ook even je smartphone weg; dat is een grote stoorzender hedendaags.

Ga stress tegen

Tip 6: neem contact met je huisarts op

Herken je de symptomen van een te hoge bloeddruk? Dan doe je er verstandig aan om zo snel mogelijk contact met je huisarts op te nemen. De huisarts voert een bloeddrukonderzoek uit, waarmee je direct duidelijkheid hebt. Mocht blijken dat je daadwerkelijk een te hoge bloeddruk hebt, komen bovenstaande tips goed van pas.

Conclusie over koffie en een te hoge bloeddruk

Uit meerdere onderzoeken is hetzelfde gebleken: tussen koffie en een hoge bloeddruk is geen correlatie zichtbaar. De cafeïne in koffie is van tijdelijke invloed op de bloeddruk, maar ook niet meer dan dat. Meerdere instanties adviseren je zelfs om dagelijks een paar kopjes koffie te drinken.

Als je het bij maximaal 4 kopjes per dag houdt, geniet je van meerdere gezondheidsvoordelen:

  • Koffie verkleint de kans op leverkanker en andere leverziekten
  • Koffie verkleint de kans op diabetes 2
  • Koffie kan een gezond effect op overgewicht hebben
  • Koffie zorgt voor een verhoging van je energielevel
  • In koffie zitten meerdere essentiële voedingsstoffen
  • Koffie verkleint de kans op de ziekte van Alzheimer en dementie
  • Koffie verkleint de kans op de ziekte van Parkinson
  • Koffie verkleint de kans op een depressie